Geert & Gerrit

Gerrit & Geert

Geert  & Gerrit (1966)

De hondenkar werd vervangen door een "trekschuit". Er werden goederen en vee, maar ook passagiers vervoerd. Men maakte reisjes met schoolkinderen en passagiers werden naar de plaats van bestemming gebracht.

 

Van de trekschuit werd overgegaan op een "motorschip", maar ondanks de motor duurde het toch een dag en een nacht alvorens men Assen had bereikt.

De goederen werden opgehaald uit Appelscha omstreken en dan met het motorschip naar Assen gebracht.

Beurtvaartschip rond 1900

Beurtvaartschip rond 1920

Zoon Geert Roel nam het werk toen verder over en zette ook zijn zonen in. Dit waren Roel, Hendrik, Gerrit,Ruurd en Dirk. Het motorschip werd ingeruild voor vrachtwagens. Een enorme investering.

Hendrik en Gerrit

 

Gerrit, Hendrik en Geert

 

Ruurd en Hendrik

Henk van Riezen

Pieter van Riezen

Andries Postman

Meine Veenstra

Henk van Riezen

Hendrik Hoogenberg

De routes werden uitgebreid:

Appelscha - Sneek - Bolsward

Appelscha - Gorredijk - Leeuwarden en dan weer v.v. Assen

Leeuwarden, Oldehoeve

De wagens hadden regelmatig pech en de jongens hadden het zwaar. Zij moesten de zakken met meel bij de bakker op de zolder brengen, haarden en zware vaten zo vanuit de auto op de rug verplaatsen.

 

Gjalt Lap en Ruurd Hoogenberg in Sneek

Meine Veenstra

Hendrik Hoogenberg

Henk van Riezen

 

 

 

In de oorlog 1940-1945 vielen wagens in Duitse handen. er was geen benzine meer en er werd een auto aangeschaft met een gasgenerator. Maar die vloog door verhitting in de brand. 

Toch werd het werk na de oorlog met nieuwe moed opgepakt. Er werd meer op los-vervoer overgegaan, zoals: aardappels, bieten en erwten. Die werden naar de fabrieken gebracht voor verder verwerking.

 

Het werk was zwaar en zenuwslopend en niet iedereen kon het werk bijhouden. De jongens kregen rug- en heupklachten. In deze tijd werd er personeel aangenomen.

Steyer

Van links naar rechts;

Scania 100pk - international op gas - Scania LB - Scania LB8 - Scania 100 pk - steyer

 

de dichtstbijzijnde plaats om"gas" te tanken was in Dokkum. 

Van links naar rechts;

Gerardus Pool - Sjoukje Hoogenberg - Andries Postma - Geert Hoogenberg Hzn

Achteraan; Foeke Dijkstra

Hier werd de vrachtauto gebruikt voor het muziekkorps in Appelscha. 

Geert in Omgeving Maastricht

Theo de Ruiter en Geert Hoogenberg bij

chauffeurscafé Evert Veer in Nijkerk

Geert Hoogenberg

Henk van Riezen en Geert Hoogenberg

Meine de Vries en Jan van de Velde

De chauffeurs hadden soms wel 100 losadressen van Jonge Poerink, In Amsterdam/Haarlem en omstreken

Het voetbal elftal van Hoogenberg

Lucas Jonkers, Andries Postma, Pieter Hoogeveen, ? , Geert Hoogenberg Rzn

Dirk Hoogenberg,  Geert Hoogenberg, Gerrit Hoogenberg, Henk van Riezen, Jan van Velde, Anne Baron en Gratus Pool

Veel vrachtwagens zijn in de jaren gekocht en vervangen. Dit bracht de nodige zorgen met zich mee, want menigmaal moest er geld worden geleerd bij een bank of particulier.

De samenwerking tussen de jongens werd moeilijker, verschillende meningen.

 

De zaak werd verleend onder de jongens, Zo kregen Gerrit en zoon Geert het vervoer van de bedrijven Kraepelien en Holm en Stichting Werkplaats.

De zaak werd toen "G. en G. Hoogenberg" genoemd.

Vader Gerrit kreeg heupklachten en kon het werk niet meer voortzetten. Zijn zoon Geert heeft het van hem overgenomen.

Gereden door Roelof Leemberg

Klaas Collé

Geert Hoogenberg & zoon Gerrit

Parkeerterein Appelscha

In deze tijd diende een nieuwe klant zich aan, nl. Rutges. Voor deze klant werden drie bakwagens en een trekker aangeschaft.

Indruk van de weekplanning:

Maandag, auto's wassen, voorladen Westen en tweedaagse rit België.

Dinsdag, auto's voorladen voor tweedaagse rit in het zuiden.

Woensdag, auto's voorladen voor Twente rit.

Donderdag, auto's voorladen voor het westen en Noord Holland.

 

Elke dag werd er met 3 tot 4 wagens in het Noorden en Noord-Oost polder gedistribueerd. Dit waren retour ladingen uit het Westen, Zuiden en Twente.

Deze "nieuwe" wagen werd afgeleverd zonder radio, dit tot ongenoegen van de chauffeur. Die in eerste instantie weigerde hierin te rijden.

De Scania 111, links, werd ingeruild voor de nieuwe Scania 111, rechts. Dit waren de enige wagens die naar het buitenland (België) reden. Plastic emmers heen en pompen van Stork Assen retour.

Een week na de verkoop van de linker Scania, ging de motor stuk. (Een gelukje voor Hoogenberg!)

Vaart Noordzijde 104, Appelscha

Hornleger 15, Oosterwolde

Deze Scania werd gekocht toen hij reeds 8 jaar oud was. Maar was in zeer goede staat gehouden door een bedrijf uit Friesland.

 

 

 

 

 

 

 

Soms werd een auto gebruikt als trouwauto

Deze auto werd gespoten met het nieuwe logo van G. en G. Hoogenberg. En werd voorzien van een vast bak.

 

De chauffeur was trots op zijn v8. "Wat een geluid!"

Chauffeurs; Sjerp Elmers en Hand van der Meulen

In deze periode werden er volle vrachten papier (iov Burgers) en stukgoed (iov Winde) naar Frankrijk vervoerd. Er werd voor het buitenland gekozen, omdat het vervoer in Nederland minder werd.

Deze bladgeveerde Scania reed alleen goed als er een zware vracht in zat.

Parkeerplaats in Oosterwolde

1995; Gerrit en zijn vrouw Hennie rijden hulpgoederen naar Roemenië

Gereden door Dimitri Haanstra

Gereden door Bart Elmers

In 1995 trad schoonzoon van Geert, Cor Veneboer, toe in de firma. De taken worden verdeeld op financieel en operationeel gebied. En er wordt meer aandacht besteed aan relatie beheer.

Gereden door Henk de Lange

Soms kom je de verkochte wagens weer tegen, rijdend door een ander transportbedrijf of zoals hier stilstaand op een verlaten terrein.

De firma is inmiddels snel gegroeid tot een bedrijf met ongeveer 50 man personeel en 32 wagens. 

Dit wagenpark is opgesplitst in:

12 bestelwagens in regionaal gebied, bezet door 2 mankrachten,

7 trucks welke in het Noorden van Nederland distribueren en 

13 trekkers met opleggers/city's welke de rest van Nederland en België bezorgen.

 

Het internationaal rijden werd op een laag pitje gezet, omdat dit niet in eigen beheer was en de tarieven niet rendabel waren. 

Gereden door Roelof Leemberg en Albert Lukkes

In de periode waarin er wordt geïnvesteerd in kleine bestelwagens, waarop twee mankracht reden ( De Harense Smid en Neckerman), kwam de firma tot ontdekking dat dit toch een hele andere tak van transport was. De chauffeurs en bijrijder waren minder trots op hun "ijzeren paard", dan hun collega op de grote truck.

Scania 111 (BB-09-PV) opgeknapt door Gerrit Hoogenberg

In 1999 heeft Hoogenberg een uitbreiding gedaan, met betrekking tot op- en overslag ruimte, waar men gebruik kon maken van 10 laadperonnen. Hierdoor werd efficiënter en met meer gemak gewerkt. De bestaande loods werd in gebruik genomen voor opslag van goederen en inboedels. Het verhuizen van inboedels bleek een lucratieve bezigheid, maar was na enige tijd plan-technisch niet haalbaar meer.

 

1999 is ook het jaar waarin Geert Hoogenberg reeds 30 jaar zijn firma runt.

Dat de chauffeurs over goede stuurman kunsten moest beschikken toont deze foto in Voujours Frankrijk.

 

in 2001 doet zich de kans voor om Slootszonen in Assen over te nemen.

Gereden door Jan Mulder

Door de combinatie van behendigheid en voldoende volume/tonnage, bleek de City Trailer een uitkomst voor het distribueren van goederen in de steden.

Halverwege 2001 wordt de verhuizing een feit. De directie bestaat dan uit vader Geert, schoonzoon Cor en schoondochter Hennie. Gerrit heeft zich teruggetrokken en voelt zich gelukkiger achter het stuur.

De naam wordt "Hoogenberg Logistiek" en de firma is een BV geworden.

Blokmakersstraak 8, Assen

Helaas neemt de economische welvaart af en de vaste klanten in de opslag gaan op zoek naar goedkopere oplossingen. De opslag was juist de voornaamste reden van de overname en de kosten van het grote pand brengt de firma in zware tijden. in de transportwereld is grote concurrentie, klanten gaan "shoppen" en andere gaan failliet.

na jaren hard te hebben gewerkt wil Geert het in 2002 rustiger aan gaan doen. Hij blijft als adviseur bij de firma betrokken.

De jaren die volgen zijn moeilijk, de economie wil maar niet aantrekken. Er worden door de overheid meer en meer regels opgelegd, de personeelskosten en dieselprijzen blijven stijgen en het rendement blijft uit.

 

In 2004 ziet Hoogenberg Logistiek BV zich genoodzaakt om te gaan fuseren met een ander transportbedrijf. Dat betekent uiteindelijk een overname waarbij de naam "Hoogenberg, sinds 1885", spijtig genoeg, uit het beeld is verdwenen.

 

Gerrit Hoogenberg 

(geboren 20-03-1966)

Maak jouw eigen website met JouwWeb